Voeding en vitamines

Tijdens de zwangerschap is het goed om gezond en gevarieerd te eten. Enkele adviezen en tips vind u hieronder en in deze folder.

 

Foliumzuur

Slik dagelijks 400 micrgram foliumzuur vanaf het moment dat U zwanger wilt worden. Dit verlaagt de kans op een open ruggentje bij Uw baby met 70%. Blijf in elk geval foliumzuur slikken tot 8 weken na conceptie: dat is ongeveer 10 weken na de eerste dag van de laatste menstruatie. Het alsnog gaan slikken van foliumzuur vanaf een positieve zwangerschapstest heeft wel degelijk nog zin. Voor meer informatie: http://www.strakszwangerworden.nl/meer-weten/foliumzuur/foliumzuur-

Vitamine D
Door de gezondheidsraad wordt er aan zwangeren geadviseerd om aanvullend aan uw voeding extra vit.D te gaan slikken gedurende de hele zwangerschap. Dit kan i.v.v. een los vitaminepreparaat of i.v.v. een multivitamine speciaal voor zwangere vrouwen samengesteld. Deze preparaten zijn bekend bij uw apotheek of drogist.

 

Waar u op moet letten in de zwangerschap:

Toxoplasmose

Deze infectie wordt veroorzaakt door een parasiet, voorkom deze door;

  • geen kattenbakken meer schoon te maken
  • in de tuin te werken met handschoenen aan
  • geen rauw vlees eten (zorg dat het altijd goed doorbakken is)
  • groente en fruit goed te wassen (ook als deze al zijn voorgewassen)

Listeriose
Deze infectie wordt veroorzaakt door een bacterie, dus let op;

  • eet geen rauw-melkse kazen (brie, camembert, blauwschimmel kazen)
  • als de kaas gemaakt is van gepasteuriseerde of gesteriliseerde melk kunt u de kaas veilig eten
  • vacuüm verpakte levensmiddelen, kant & klaar maaltijden etc.

Vitamine A
Zwangere vrouwen mogen niet meer dan 3000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen, omdat dit schade aan het ongeboren kind kan veroorzaken. Dus;

  • wees matig met orgaanvlees
  • pas op met lever als maaltijdproduct, 1 boterham per dag met leverworst of leverpastei is veilig

Vitamine D
dagelijks 10 microgram Vit. D extra (los preparaat of multivitamine voor zwangeren)

Vis
Vis is heel gezond, ook voor zwangere vrouwen. De vetzuren in vooral vette vis zijn belangrijk voor ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen bij ongeboren baby’s.
Eet geen:

  • rauwe vis of schaal- en schelpdieren, zoals oesters
  • geen roofvissen, zoals zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel (tonijn uit blik mag met mate)
  • geen paling uit Nederlandse rivieren
  • niet meer dan twee keer per week vette vis, vanwege de dioxines
  • voor verpakte kant-en-klare vis uit de koeling zoals gerookte zalm, paling, mosselen (deze producten kunnen wel gegeten worden als ze van te voren verhit worden)

Koffie, thee en cola
Deze dranken bevatten veel cafeïne en een te veel van cafeïne kan schadelijk zijn voor je baby. Een te hoge inname kan een lager geboortegewicht en een verhoogde kans op miskramen tot gevolg hebben. Probeer niet meer dan 4 koppen/ glazen per dag te drinken

Drop
In drop zit de stof glycerrine, wat een bloeddruk verhogend effect kan hebben. Daardoor heb je kans op een mindere doorbloeding van je placenta wat o.a. een lager geboortegewicht kan veroorzaken door een mindere toevoer van voedingsstoffen en zuurstof. Probeer niet meer dan 50-150 gr. per dag te nuttigen.

 

Meer informatie over het vermijden van infecties in de zwangerschap vind u hier.

Meer informatie over medicijngebruik in de zwangerschap vind u hier.